Suki Béla

Roma filozófus

65

Suki Béla (Szabadszállás, 1930. jan. 22. – Szeged, 1982. jan. 2.)filozófus, a filozófiai tudomány kandidátusa (1979).

1954-ben szerzett történelem szakos tanári diplomát a szegedi József Attila Tudományegy.-en. 1954-től 1956-ig a hódmezővásárhelyi Pártisk. tanára volt. 1957-ben diákotthoni nevelőtanárként működött, majd elbocsátása után segédmunkás volt. 1958 szept.-ében Kiskunfélegyházára került, ahol a Petőfi Sándor Gimn.-ban tanított történelmet 1962-ig, ekkor a szegedi Ságvári Endre Gimn. tanára lett. Itt dolgozott húsz éven át, haláláig. Első tanulmányai a hatvanas évek első felében jelentek meg, melyekben a francia egzisztencializmus filozófiai és irodalmi kérdéseivel foglalkozott. Érdeklődése később Kierkagaard, majd Heidegger filozófiája felé fordult. Élete vége felé a hegeli rendszert kutatta. Utolsó éveiben egy az egzisztencializmus történetével foglalkozó kutatócsoportot szervezett és vezetett Szegeden. – F. m. Sören Kierkegaard írásaiból (vál., bev., jegyzetekkel ellátta S. B., Bp., 1969); Martin Heidegger filozófiájának alapkérdései (Bp., 1976); Hegel filozófiai rendszerének alapkérdései (Bp., 1981). – Irod. Gerely András: S. B.: Martin Heidegger filozófiájának alapkérdései (Tiszatáj, 1977. 3. sz.); Kerékgyártó István: S. B.: Martin Heidegger filozófiájának alapkérdései (Valóság, 1977. 8. sz.); Simon Ferenc: Szükségünk van-e Hegelre? S. B.: Hegel filozófiai rendszerének alapkérdései (Világosság, 1982. 3. sz.); Halász Előd: S. B. (Tiszatáj, 1982. 2. sz.); Csejtei Dezső: S. B. (Filozófiai Figyelő, 1982. 1-2. sz.).

A filozófus, akinek 56 után kocsmai zenészként kellett pénzt keresnie

A többség számára a cigány tudósok, gondolkodók, művészek sokasága, és úgy általában a roma értelmiségiek, láthatatlanok a társadalomban, mert nem felelnek meg a sztereotípiáknak. Most egy igazán színes és kalandos életű tudóst mutatunk be: Suki Bélát, akit 56-os kiállása miatt meghurcolt a hatalom, de ő nem kötött különalkut, vállalta a mellőzöttséget.

Az olyan nagy tudású személyiségek, mint amilyen Suki Béla is volt, igazából árnyékban maradnak, noha kisebb közösségükben óriási tisztelet övezi őket. „Legenda volt éltében-holtában” – írta róla egyik tanítványa, Ördögh Szilveszter.

Egy másik tanítványa, Vágvölgyi B. András filmen is megörökítette legkedvesebb gimnáziumi tanárának alakját, utalva 56-os múltjára a 2010-es Kolorádó Kidben – egy foglár heveny gumibotozás közben ordít: „Kanalat nyeltél, rohadt cigány, úgy megetetlek kenyérrel, hogy beszarsz.”

Egy másik jelenetben, a börtönből való szabadulásakor, amikor a börtönőr visszaadja Sukinak a hegedűjét és Martin Heidegger A lét és az idő című német kötetét, azt mondja:

„A bazsevát azt értem, de azt nem, hogy maga külnyelveken olvas.”

Első tanulmányai a hatvanas évek első felében jelentek meg. Előbb a francia egzisztencializmus filozófiai és irodalmi kérdései, majd Kierkegaard és Heidegger filozófiája érdekelték. Később a hegeli rendszert kutatta. Utolsó éveiben az egzisztencializmus történetével foglalkozó kutatócsoportot

NEM AKART DIÁKOKRA LŐNI

Suki több könyvet is jegyzett rövid élete során (1930–1982), szakmai pályáját mégis megtörte morális kiállása a diktatúra idején. Alakját megörökítették tanítványai, és halála után 38 évvel, 2020-ban emléktáblát is állítottak neki Szegeden a Tiszavirág étteremben.

Suki Béla cigányprímás, filozófiatörténész, a filozófiai tudományok kandidátusa, tudós gimnáziumi tanár volt. Szabadszálláson született muzsikus családban. Édesapja a környék neves prímása volt, ő is annak készült a hagyományt követve, de végül többre vágyott. A Népi Kollégiumok Országos Szövetsége (NÉKOSZ) adott esélyt neki is az értelmiségivé válásra – ahogy Lakatos Menyhértnek is –, majd a József Attila Tudományegyetemen 1954-ben megszerezte a történelemtanári diplomát.

Egy ideig pártiskolai tanár volt, az 1956-os forradalomban betöltött szerepe miatt azonban kettétört a karrierje. Csejtei Dezső filozófiatörténész egyetemi tanár, Suki egykori tanítványa egy interjúban mesélte el a történteket:

„A forradalom idején ugyanis a párt részéről fegyvert adtak a kezébe, hogy rendre utasítsa a tüntető szegedi fiatalokat. Ő azonban nem volt hajlandó eljátszani ezt a kétes szerepet. Később emiatt azzal vádolták, hogy visszautasította az »ellenforradalom« leverésére irányuló erőfeszítéseket.”

Az is rossz fényt vetett rá, hogy 1956 végén nem akart belépni az MSZMP-be. 1957-ben letartóztatták, egy hónapig a Csillag börtönben tartották fogva. Talán hosszabb ideig is benn maradt volna, ha a börtönben egy lépcsőfordulóban nem találkozik egy rendőrtiszttel, aki korábban ivócimborája volt a Tiszavirágban, és csodálkozva kérdezte tőle: „Te mit keresel itt? Ide fasisztákat kell behozni, nem olyanokat, mint amilyen te vagy!” Suki neki köszönhette, hogy egy hónap után kiszabadult. Mások azt mondták, a lázadó egyetemisták előtt elmuzsikálta a Himnuszt, emiatt csukták le.

Egy hónapig volt ténylegesen börtönben, ám mégis életfogytiglani büntetést kapott: nem taníthatott egyetemen.

VÁLLALTA A MELLŐZÖTTSÉGET

Csejtei professzor az emléktábla-avatáson így emlékezett meg róla: „Morális döntés volt részéről, hogy nem egyezkedett az 1957-ben hatalomra került politikai garnitúrával, amivel vállalta az életre szóló mellőzöttségét is.”

A tanítástól is eltiltották egy ideig, a szabadulása után cigányprímásként kereste a kenyerét faluról falura, kocsmáról kocsmára járva. Aztán előbb Kiskunfélegyházán, majd 1962-től Szegeden a Ságvári Gimnáziumban tanított történelmet egészen a hirtelen bekövetkezett haláláig.

Nem kötött különalkut, annyi sok más értelmiségivel ellentétben.

Érdemes volna róla is portréfilmet készíteni, az 56-os romákról szóló sorozat kiegészülhetne az ő történetével.

https://jozsefvarosujsag.hu

Annak érdekében, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk, a c-1.hu sütiket (cookie-kat) használ. Elfogadom További információk

Adatvédelem és sütik irányelve